PinPin 1.5 Dit is een eerste complete versie van mijn pinguin game PinPin (V1.5), gemaakt door Kees Moerman, februari'02 - februari'03 (c) 1. Het spel 2. Installatie, systeemeisen en verwijderen 3. Bij problemen 4. Multi-language support 5. Copyright 6. Geschiedenis 7. Bedankt 1. Het spel =========== PinPin is een spel voor kinderen. De bedoeling is dat moeder (of vader?) PinPin de baby pinguins opzoekt en veilig naar de iglo brengt. Dit alles zonder te hoeven schieten of andere daden van geweld. Ook kan Pinpin niet dood. Wel kan je door allerlei gevaren punten kwijt raken. Speeltijd is ongeveer 45 minutes voor de eerste keer voor een 9-jarige. Het is een platform spel, waarbij je met de pijltjestoetsen PinPin kan laten lopen en zwemmen. Zoek de babies, en breng ze thuis. Verzamel onderweg punten. Maar zwem niet te snel, want dan kunnen de babies het niet bijhouden, en zwemmen ze terug naar waar je ze gevonden hebt. In het eerste level vind je veel aanwijzigen over de besturing en mogelijkheden. Besturing: ---------- Voor de besturing zijn alleen de pijltjes-toetsen nodig (wordt in het spel verder uitgelegd). De volledige lijst toets-codes: F1 Helpscherm F4, F5 volume van muziek zachter/harder F6, F7 volume van effecten zachter/harder F8 hiscore lijst Esc stop het spel (na bevestiging) Spatie haalt de help-tekst na lezen van het scherm 2. Installatie en systeemeisen ============================== Windows versie (Nieuw: met installer): -------------------------------------- Voor het installeren van het programma moet je het pinpin15_install.exe programma starten. Dit is een simpele standard Windows installer. Je kan kiezen waar het spel terecht moet komen (standaard in C:\Program Files\Pinpin), of je short cuts op het bureaublad wilt hebben, en zo voort. Na installatie kan je pinpin15_install.exe weggooien (of bewaren voor anderen). Je kan pinpin starten door op het icoontje te klikken (op het bureaublad), of via Start/programma's/Pinpin/pinpin. Standaard draait Pinpin op het volledige scherm, wil je pinpin in een window draaien dan moet je het starten met de -w parameter (kan je doen door in de 'eigenschappen' van de shortcut '-w' toe te voegen aan de commandoregel). DOS versie: ----------- De DOS versie heeft geen mooie installer, maar is een ZIP file (omdat het programma dat ik heb om hier een .exe van te maken dit alleen voor windows doet, draait niet onder alleen DOS). Unzip de zip file in een folder, bijvoorbeeld C:\pinpin, als in de onderstaande commando's (als pinpin15dos_install.zip in \download staat): cd \ mkdir pinpin cd pinpin unzip \download\pinpin15dos_install.zip en start Pinpin met het commando C:\pinpin\pinpin. De -w optie is in de DOS versie niet aanwezig. Systeemeisen ------------ Windows: Dit is een windows/DirectX programma, getest onder Windows '95 en ME. Het programma heeft DirectX 7 of hoger nodig, en draait dus niet op Windows NT (behalve mogelijk Windows 2000 of nieuwer). DOS: Er moet een zogeheten DPMI server aanwezig zijn, om 32-bit programmas te kunnen draaien. In een DOS-box onder Windows is dit automatisch het geval. In een stand-alone DOS machine kan dit een probleem zijn, in dat geval kan gebruik gemaakt worden van de meegeleverde freeware CWSDPMI server, ook beschikbaar via DJGPP (http://www.delorie.com/djgpp/). Windows en DOS: Benodigd is minimaal een VGA compatible kaart met een VESA compatible driver, en ongeveer 1 Mbyte ruimte op de harde schijf. Verwijderen ----------- Windows: verwijderen gaat via de uninstall shortcut, uninstall.exe in de Pinpin directory, of via de 'software add/remove' in het control panel. DOS versies: Alle files staan in dezelfde directory 'pinpin' op de bij installatie geselecteerde locatie. Opruimen is dus alleen maar zaak van het weggooien van de 'pinpin' directory. 3. Bij problemen ================ Zijn er problemen met het programma (start het niet goed, bijvoorbeeld), geef me dan even een mailtje met daarin een beschrijving van het probleem, en wat voor computersysteem je hebt. Het programma maakt in de default directory ook een file genaamd 'pinpin.log' aan, deze graag meesturen. Aan die file kan ik dan hopelijk zien wat er is misgegaan. Bij tragere computers: als het beeld erg schokkerig gaat kan je proberen wat effecten, als de sneeuw en de vissen, niet in beeld te brengen. Dit gaat met de 's' en 'v' toets, of met de '-s' en '-v' command line optie. Je kan kijken hoeveel beeldjes per seconde weergegeven worden met behulp van de F12 toets, er verschijnt dan bovenin beeld een regel met onder andere een veld genaamd 'fps', frames per second. Als dit onder de 20 ligt loont het de moeite te proberen of de 's' en de 'v' dit verhoogt (met F11 gaat de debug-tekst weer weg). Indien de Windows-versie problemen geeft, zou je ook evt de DOS versie kunnen proberen. Bekend probleem: als je tijdens het spelen naar een ander programma omschakeld, speelt pinpin niet altijd door, maar schakelt na een tijdje uit... Sorry, ben ik nog naar aan het zoeken. 4. Multi-language support ========================= In principe is het mogelijk om meerdere talen aan te kunnen. Op dit moment wordt standaard Nederlands ondersteund, en is Engels als optie mogelijk. Om naar een andere taal te schakelen moet een file 'help.txt' aanwezig zijn in de pinpin directory. Om naar het Engels te schakelen moet de file 'help_en.txt' gerenamed worden naar 'help.txt'. Voor andere talen zal iemand de 'help_en.txt' file moeten vertalen... Vrijwilligers? 5. Copyright ============ Dit programma is 'freeware' en mag gekopieerd worden. Zie de onderstaande bepalingen in het Engels. Kort gezegd komen ze er op neer dat je dit programma mag kopieren, maar niet wijzigen of stukjes en/of ideeen jatten voor eigen programmas. De tweede regel zegt dat ik niet garandeer dat dit programma werkt. Copyright (c) 2002, 2003 Kees Moerman This software is the property of Kees Moerman which specifically grants the user the right to use and distribute this software provided this entire notice is included in all copies of any software which is or includes a copy of this software and in all copies of the supporting documentation for such software. All other rights (especially using part of graphics or other artistic materials) are reserved by Kees Moerman. THIS SOFTWARE IS BEING PROVIDED "AS IS", WITHOUT ANY EXPRESS OR IMPLIED WARRANTY. IN PARTICULAR, THE AUTHOR DOES NOT MAKE ANY REPRESENTATION OR WARRANTY OF ANY KIND CONCERNING THE MERCHANTABILITY OF THIS SOFTWARE OR ITS FITNESS FOR ANY PARTICULAR PURPOSE. 6. Geschiedenis =============== 1.0 Eerste gepubliceerde versie 1.1 Bug fix: op grafische kaarten met 1 of 2 Mb geheugen werd het geheugen niet goed aangevraagd waardoor het programma niet werkte. Met dank aan Robin Burrows voor het raporteren van dit probleem. 1.2 Overgang naar 8 bits voor snelheid, toevoeging -s/-v opties, DOS versie beschikbaar gemaakt. 1.3 Multi-language support, verbeteringen op details. Multi-threading. 1.4 Naam invullen bij verbeterde hi-score. Babies zwemmen terug als je te snel zwemt. Diverse kleine veranderingen 1.5 Nieuwe Allegro library gebruikt (4.0.3) Nieuwe CLWP library 1.3 Nieuwe dieren en decor toegevoegd, 3 nieuwe levels 7. Bedankt! =========== En ik wil ook de volgende mensen bedanken: - De makers van de Dev_C++ ontwikkelomgeving - De makers van de Allegro game library - Robin Burrows voor Mappy, de level editor - Lars Kindermann voor 'Music in the Numbers' - De makers van de NSIS installer tool Vond je het spel leuk? Laat me dat dan eens weten.... Kees Moerman. E-mail: pinpin@keesmoerman.nl http://www.keesmoerman.nl/