Dit is een archief-pagina.
Ik werk deze pagina niet meer actief bij.
Informatie kan verouderd zijn, en links lopen mogelijk dood.
Maar, misschien heeft iemand er nog wat aan.
Sorry, deze pagina is niet echt up-to-date. Te veel links, te weinig
tijd...
Allerlei links met betrekking tot programmeren, in C en
C++, in Perl, in nog enkele andere
programmeertalen.... Op deze pagina onderverdeeld in een aantal
categorieën:
Bloodshed Software - Compilers
resources, een lange lijst met (gratis) compilers voor allerlei talen,
vanaf Ada tot Yabasic (zorry, geen taal met een 'Z' gevonden).
Wil je niet zelf programmeren: je zou eens kunnen
kijken naar een programma als 'GameMaker'. Hier is al een
heleboel voor je gedaan. Op de web site zijn ook voorbeelden van spelletjes te
vinden, om af te kijken hoe anderen het gebruikt hebben.
Ook game-editor is een
programma om zelf (2D) games mee te maken, ook voor Pocket PC en Windows
Mobile.
Met beperkt programmeren: 3D RAD voor
3D games (de Free versie, of uitgebreidere versies tegen betaling).
Een ander gratis en uitgebreid 3D programma, met name voor het maken
van 3D animaties, is Blender. Blender bevat een game engine
voor het maken van 3D-games.
Niet gratis, maar uitgebreid: 3D Game Studio van Conitec/Sybex. Ik
heb een oudere versie (5.5) gevonden voor 10 Euro. Ziet er goed uit! Ook hier
kan je al veel zonder te hoeven programmeren.
En er zijn er nog veel meer.....
Wil je wel zelf programmeren: informatie-sites
Te veel sites om op te noemen. Een paar die ik zelf ooit tegen ben
gekomen:
De Game Programming Wiki, als je
meer over dit onderwerp wilt weten (en Engels kent).
Pixelate, een (Engelstalig)
on-line game programmers magazine
Voorbeeldgame: kijk eens naar TuxRacer, de befaamde
Linux game (ook verkrijgbaar voor Windows), source code is te downloaden van de
site.
Allegro C/C++
(2D) game library, en Allegro uitbreidingen op Allegro.CC (zie ook hun Allegro wiki, en mijn Allegro page) en SDL (Simple DirectMedia
Layer): grafische libraries om zelf toepassingen te programmeren.
Mappy
(map editor voor 2D arcade games, te gebruiken met bijvoorbeeld Allegro; lees
ook de FAQ)
Perl
FAQ voor Perl 5.10 in de online Perl documentatie van
ActiveState
Niet van ActiveState maar werkt er goed mee samen:
Open Perl
IDE: IDE met debugger voor Perl (maar zie mijn Perl page voor de benodigde patches voor 5.8 en 5.10)
Perl modules
voor Perl 5.8 zoals Win32::DDE die niet via
ActiveState te krijgen zijn
Voor wat meer gevorderden: Ron Savage's site met tutorials
over bijvoorbeeld het gebruik van Win32::OLE om een MS Word doc te maken
en saven vanuit Perl.
Er is nu ook een Allegro
module (in een experimenteel stadium) om Allegro onder Perl te
gebruiken.
Net::Telnet
- interact with TELNET port or other TCP ports
DEPUI graphical
user interface (voor Allegro en andere platforms)
AllegGL is
een OpenGL uitbreiding voor Allegro (voor 3D graphics)
Allegro
web ring is een verzameling links naar andere gebruikers van
Allegro
Er is nu ook een Allegro module (in een
experimenteel stadium) om Allegro onder Perl te gebruiken.
SDL Windows graphical/audio library (alternatief
voor Allegro?)
PLIB,
een C/C++ library voor 3D games (OpenGL). Net als Allegro zowel voor Windows
als voor Linux.
OpenGL (de drivers
hiervoor worden met de meeste grafische kaarten meegeleverd) zorgt voor de '3D
rendering' oftewel het uitrekenen van de 3D plaatjes. Heel goede
uitleg voor OpenGL, met veel tutorials, voorbeeldcode en zo is
te vinden op NeHe: nehe.gamedev.net.
GLUT is de
OpenGL Utility Toolkit, een systeem-onafhankelijke (Windows, Linux, ...)
toolkit voor OpenGL programma's. De Windowsversie is te vinden op GLUT for Windows. Een
alternatief is FreeGLUT, een
open-source alternatief dat iets actiever de OpenGL ontwikkelingen probeert te
volgen.
Forth is een taal die bij uitstek geschikt is voor robotjes etc aan te
sturen. Compact, interactief, past in 8Kbyte ROM om aan boord van single-chip
controllers te plaatsen. De taal is commando-gebaseerd, en even wennen... Zie
ook mijn Forth pagina in de
geschiedenis-sectie
Erlang is a general-purpose
programming language and runtime environment. Erlang has built-in support for
concurrency, distribution and fault tolerance.