Op deze bladzijde:    

Algemeen programmeren
      Games programming

Perl:
      ActiveState
      News/Doc/Orgs
      Modules/Apps
      Tk

C en C++
      GCC/MingW
      Allegro/libs
      DJGPP

Forth
Andere talen

Andere link pages:
Algemene links
Hobby
DSP/Processors
PC
De restjes

Programming Resources

Sorry, deze pagina is niet echt up-to-date. Te veel links, te weinig tijd...

Allerlei links met betrekking tot programmeren, in C en C++, in Perl, in nog enkele andere programmeertalen.... Op deze pagina onderverdeeld in een aantal categorieën:

Algemeen Programmeren

Te veel keuze? Zie ook mijn pagina over 'Wat is de beste programmeertaal'...

Games programming

Games maken zonder te programmeren

  • Kijk ook op mijn 'games' pagina!
  • Wil je niet zelf programmeren: je zou eens kunnen kijken naar een programma als 'GameMaker'. Hier is al een heleboel voor je gedaan. Op de web site zijn ook voorbeelden van spelletjes te vinden, om af te kijken hoe anderen het gebruikt hebben.
  • Ook game-editor is een programma om zelf (2D) games mee te maken, ook voor Pocket PC en Windows Mobile.
  • Nog zo iets: The Scrolling Game Development Kit, voor scrollende 2D spelletjes. Mooi.
  • Met beperkt programmeren: 3D RAD voor 3D games (de Free versie, of uitgebreidere versies tegen betaling).
  • Een ander gratis en uitgebreid 3D programma, met name voor het maken van 3D animaties, is Blender. Blender bevat een game engine voor het maken van 3D-games.
  • Niet gratis, maar uitgebreid: 3D Game Studio van Conitec/Sybex. Ik heb een oudere versie (5.5) gevonden voor 10 Euro. Ziet er goed uit! Ook hier kan je al veel zonder te hoeven programmeren.
  • En er zijn er nog veel meer.....

Wil je wel zelf programmeren: informatie-sites

Te veel sites om op te noemen. Een paar die ik zelf ooit tegen ben gekomen:

Als je echt met games de diepte in wilt

  • Voorbeeldgame: kijk eens naar TuxRacer, de befaamde Linux game (ook verkrijgbaar voor Windows), source code is te downloaden van de site.
  • Allegro C/C++ (2D) game library, en Allegro uitbreidingen op Allegro.CC (zie ook hun Allegro wiki, en mijn Allegro page) en SDL (Simple DirectMedia Layer): grafische libraries om zelf toepassingen te programmeren.
  • Mappy (map editor voor 2D arcade games, te gebruiken met bijvoorbeeld Allegro; lees ook de FAQ)
  • Mijn C pagina's, en mijn programming links
  • MilkShape 3D is een shareware low-polygon modeler, oorspronkelijk ontworpen voor Half-Life.
  • Zo maar wat (meest gratis) 3D engines:
    • OGRE 3d (Object-oriented Graphics Rendering Engine), uitgebreide scripting, ziet er goed uit. Windows en Linux; OpenGL en Direct3D support
    • G3D 3D Engine, inclusief server support voor multi-user worlds. Windows en Linux; OpenGL en Direct3D support
    • Crystal Space gratis portable 3D game development kit
    • Quake2 in MicroSoft .NET C++
    • PLIB is een C/C++ library voor 3D games (OpenGL, Windows en Linux)
    • Truevision3D 3D SDK (Software Development Kit) voor DirectX vanuit C#, C++, VisualBasic, Python etc
    • PhenomenAGames is bezig om op basis van OpenGL een simpel te gebruiken en open 3D game engine te bouwen

Perl

Zie ook mijn Perl Pagina's voor uitleg over deze praktische scripting taal

ActiveState Perl voor Windows

Nieuws, Doc's, Tutorials en Organizaties

Diverse Modules en Applicaties

Tk grafische user interfaces

C and C++

Voor game programming, zie bovenaan

GCC, MingW and compiler support voor Windows

Allegro en andere graphics libraries

  • ;-) Allegro - A game programming library (tutorials)
  • ;-) Allegro.CC: Allegro extension libraries, like GIF and JPEG readers
  • ;-) Mappy: Map Editor voor platform games
  • DEPUI graphical user interface (voor Allegro en andere platforms)
  • AllegGL is een OpenGL uitbreiding voor Allegro (voor 3D graphics)
  • Allegro web ring is een verzameling links naar andere gebruikers van Allegro
  • Er is nu ook een Allegro module (in een experimenteel stadium) om Allegro onder Perl te gebruiken.
         
  • SDL Windows graphical/audio library (alternatief voor Allegro?)
  • PLIB, een C/C++ library voor 3D games (OpenGL). Net als Allegro zowel voor Windows als voor Linux.
         
  • OpenGL (de drivers hiervoor worden met de meeste grafische kaarten meegeleverd) zorgt voor de '3D rendering' oftewel het uitrekenen van de 3D plaatjes. Heel goede uitleg voor OpenGL, met veel tutorials, voorbeeldcode en zo is te vinden op NeHe: nehe.gamedev.net
  • GLUT is de OpenGL Utility Toolkit, een systeem-onafhankelijke (Windows, Linux, ...) toolkit voor OpenGL programma's. De Windowsversie is te vinden op GLUT for Windows. Een alternatief is FreeGLUT, een open-source alternatief dat iets actiever de OpenGL ontwikkelingen probeert te volgen.
  • OpenGL FAQ's (Frequently Asked Questions, veelgestelde vragen):

Networking, threading en andere libraries

DJGPP

De port voor GNU 32-bits C compilers onder DOS. Zie ook mijn (verouderde) DJGPP page.

  • ;-) DJGPP: 32-bit GNU programming onder DOS (op sterven na dood? Wie gebruikt er nog DOS...)
  • RHIDE Djgpp IDE: Integrated Development Environment (Editor, compiler, etc)
  • Turbo Vision port to the GNU compiler: Een TUI: Tekst-gebaseerde user Interface

Forth

Forth is een taal die bij uitstek geschikt is voor robotjes etc aan te sturen. Compact, interactief, past in 8Kbyte ROM om aan boord van single-chip controllers te plaatsen. De taal is commando-gebaseerd, en even wennen... Zie ook mijn Forth pagina in de geschiedenis-sectie

Andere talen

Talen en pagina's die ik toevallig tegen ben gekomen, en die ik de moeite waard vond om te bookmarken.